Tamara Broughton is adviseur kwaliteit en veiligheid binnen het Meander Medisch Centrum. Binnen haar functie heeft zij in het bijzonder aandacht voor uitkomstgericht verbeteren. Daarnaast doet zij promotieonderzoek aan het Erasmus MC naar de mogelijkheden die waardegedreven zorg aan zorgverleners biedt om te leren en te verbeteren.
Als Meander verzamelen we al jarenlang PROMS via OnlinePROMS. We zijn hiermee in 2015 gestart binnen de Orthopedie en als snel volgde de Oogheelkunde en de Urologie. Inmiddels meten we uitkomsten bij meer dan 10 specialismen en zijn recent onder andere de Kinderdiabetes, Longgeneeskunde en Revalidatie er bijgekomen. Op het moment dat een specialisme wil starten met de dataverzameling, ga ik met hen in gesprek om te kijken hoe we dat het beste kunnen aanpakken zodat het goed aansluit op het huidige werkproces. We kijken daarbij uiteraard naar het inhoudelijke traject, maar zeker ook naar best-practises uit zowel het Meander als andere centra.
De data die we verzamelen, wordt op tal van manieren gebruikt. We kunnen deze gebruiken om een individuele patiënt te volgen, of juist het effect van een behandeling op groepsniveau in te zien. Daarnaast werken we met Meander met zogenaamde kwaliteitstafels: binnen deze multidisciplinaire teams maken we gebruik van de verzamelde data om te analyseren hoe we het doen en hoe het mogelijk beter kan. We maken hierbij gebruik van dashboards waarbij we PROMS- en klinische data met elkaar combineren. Uiteraard gebruiken we de verzamelde data ook voor de aanlevering bij landelijke registraties van de vakgroepen, wetenschappelijk onderzoek en de jaarlijkse indicatorensets.
Binnen ons ziekenhuis koppelen we eigenlijk op 3 manieren met OnlinePROMS. Allereerst maken we gebruik van de webviewers, welke ons in staat stellen om direct in het EPD de verzamelde data in te zien. Daarnaast maken we bij patiënten die een operatie ondergaan gebruik van een koppeling om patiënten automatisch aan te maken in het systeem, waardoor minder administratieve handelingen nodig zijn. Tot slot wordt de OnlinePROMS data ook dagelijks aangeleverd in ons data-warehouse waardoor we de patiënt gerapporteerde uitkomsten kunnen combineren met onze klinische data voor gebruik bij o.a de kwaliteitstafels.
Dé uitdaging voor de toekomst wordt om nog meer met de data te doen, en dan met name in het zorgproces van de individuele patiënt. Het gebruik ervan in de spreekkamer maakt het voor de patiënt duidelijk waarom hij of zij de vragenlijst heeft ingevuld. Ook kan de ingevulde vragenlijst de zorgverlener helpen om het gesprek persoonlijker te maken. Het visualiseren en meer begrijpelijk maken van de data zoals jullie nu met de custom rapportages aan het doen zijn, maakt de drempel om de verzamelde data te gebruiken nog lager. Nu zie je al wel het verloop van scores op bepaalde vragenlijsten, maar is het lang niet altijd duidelijk wat de vragenlijst meet, wat het scorebereik is, en of een hogere score nu goed of slecht is. Voor zorgverleners is dit soms al lastig, voor een patiënt nagenoeg onmogelijk. Mooie rapportages met een korte toelichting over wat de vragenlijst meet en hoe je dat moet interpreteren, gaan dat zeker makkelijker maken.
Ik ben erg positief over de samenwerking. Ik vind het leuk dat jullie openstaan voor nieuwe ideeën, mee willen denken over oplossingen voor problemen, en op die manier het platform qua functionaliteiten uit blijven breiden. Jullie pakken dit soort vraagstukken doorgaans ook snel op. Vanuit jullie bezien is OnlinePROMS denk ik ook nooit af: het kan altijd beter, er zijn altijd meer mogelijkheden. Dat maakt het voor mij persoonlijk weer leuk om mijn ideeën met jullie te delen, omdat ik weet dat er ook serieus naar wordt gekeken.