Walter van der Weegen is wetenschappelijk onderzoeker bij het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop. Hij werkt primair binnen de afdeling orthopedie maar is ook betrokken bij diverse PROMs en Value Based Health Care projecten in het ziekenhuis. Hij is van mening dat onderzoek en data aan het fundament van kwaliteitsverbetering staan.
"Dat gaat op verschillende vlakken, maar ik denk dat het meest belangrijke is dat we het gebruiken als een directe terugkoppeling aan de vakgroep. Vaak werd er primair gekeken naar complicaties en de overleving van de prothese, maar door PROMs kijken we steeds meer naar wat de ingreep betekent voor de patiënt. Dat gebeurde in het verleden op kleine schaal, vaak in studieverband. Op dit moment meten we de PROMs bij bijna alle orthopedische ingegrepen. Naast de PROMs, kijken we ook steeds vaker naar de PREMs. Niet alleen de uitkomst van de behandeling is belangrijk, maar ook steeds meer de ervaring van de zorg die we als ziekenhuis en als team leveren. Sinds november 2020 sturen we deze PREMs uitkomsten ook direct door naar Zorgkaart".
We gebruiken daarnaast de PROMs om onszelf op landelijk niveau te benchmarken via de Landelijke Registratie Orthopedische Implantaten (LROI) en in gesprekken met zorgverzekeraars.
Het ziekenhuis merkt dat het nog lastig is om de PROMs ook 1-op-1 in de spreekkamer te gebruiken. De recente ontwikkeling om maatwerk rapportages op patiëntniveau te maken kunnen dit echter veranderen: "de resultaten moeten in één keer duidelijk zijn: waar kijken we naar, wat betekenen deze scores nu eigenlijk?".
"Een andere manier van het gebruik van de data is de signaalfunctie. Niemand heeft tijd om naar alle PROMs te kijken – terwijl je weet dat er toch af en toe een uitschieter bij zal zitten. Het systeem ondersteunt daarbij door een signaal te geven op het moment dat een patiënt een vooraf, door ons ingestelde, drempelwaarde overschrijdt. We nemen dan vaak even contact op. De score heeft lang niet altijd te maken met de behandeling die wij gedaan hebben, maar het contact wordt wel enorm gewaardeerd en leert ons meer over de zaken die patiënten bezighouden in de periode na bijvoorbeeld een operatie.
"We gebruiken de PROMs sinds kort ook steeds vaker om een goed beeld te krijgen van de patiënt voordat we hem of haar zien in het ziekenhuis. Wat zijn uw klachten, wat wilt u bespreken, wat is voor u belangrijk. We willen op die manier onze consulten echt meer laten gaan over de patiënt, en niet alleen zijn of haar knie. Ook dat toetsen we op dit moment met wetenschappelijk onderzoek, waarbij we nog een stap verder gaan door met AI (artificial intelligence) ook voorspellingen te doen over bepaalde type klachten, en voorafgaand aan het consult al passende informatie te geven via Patient Journey App."
"Het is een interessant concept, maar ook een complex samengesteld iets. Er is helaas niet één, super heldere uitkomst. Wat zijn de exacte kosten van een behandeling? Wat is een objectieve uitkomst? Wanneer meet je die en op welke manier? Het is goed dat er steeds meer nationale en internationale richtlijnen komen om daar consensus over te bereiken. Wat dat betreft zijn PROMS een goed begin. Het is data die je goed kunt verzamelen, uniform, gevalideerd en gestructureerd.
Een andere bijkomstigheid is het feit dat de uitkomsten ook niet stilstaan. Bij bepaalde vormen van kanker spraken we 5 tot 10 jaar geleden nog over overleven - vandaag de dag spreken we over kwaliteit van leven. Dat kan door nieuwe, innovatieve maar soms ook kostbare behandelingen. Daar heb je dus opeens aan de twee parameters van VBHC gedraaid: de uitkomsten en de kosten.
Walter heeft ook nog wat tips voor ziekenhuizen die willen gaan starten met het meten van PROMs en PREMs. “Het opstarten van iets nieuws is makkelijk. We belden jullie, gaven aan wat we wilden meten en dat stond zo in het systeem. Maar dan start je met het opzetten van het proces en daar moet iedereen bij aanhaken. Iedereen moet weten wat PROMs zijn, waarom ze gemeten worden, wat het betekent voor de patiënt en voor ons als ziekenhuis?
Ik ga nog steeds regelmatig langs bij de medewerkers van de betrokken afdelingen om de PROMs en PREMs resultaten te delen. Zowel de geleverde zorg als de behaalde resultaten zijn een resultaat van ons allemaal".